Vorig jaar promoveerden de BEHO-masters van afdeling 5 naar 4. In de crossen was al duidelijk dat de masters over een grote goede kern beschikken en ook een hecht team vormen. En daar kwamen nog wat namen bij. Zelf zat ik dit jaar bij de debutanten van het team en mocht de 3000 meter voor mijn rekening nemen. En tevens mijn debuut maken op de piste.
De rest van het team bestond uit Hans Verlinde, Filip van Cauwenberghe, Nico Recour, Stefaan Tanghe, Frank Couffez, Peter Steyvers, Roel Jacobus en Jos Teirlinck. Onder leiding van trainer Robert Coppens maakten we onze rentree in het stadspark van Kapellen. In de schaduw viel vooral de koude wind op, op de piste dan weer de zomerzon die in de loop van de middag echt ging drukken. Maar al bij al ideale omstandigheden voor een mooi pistetornooi.
Waar vorige week nog de 2 zonen de muren opliepen voor hun loopdebuut had ik het deze keer vlaggen. Terug uit je natuurlijk habitat getrokken en net zoals bij de crossen moet je het allemaal wat ondergaan. Bij de stratenlopen heb je je vast stramien die je wekelijks volgt en ondertussen onder de knie hebt. Hier ging ik wat opwarmen in het park tussen de toeristen en de vele sportfaciliteiten die het park van Kapellen bood. Ondertussen naderde het startuur voor mijn 3000 meter debuut en gingen de zenuwen nog eens de hoogte in. Erna konden we ons op de piste begeven en werden de namen afgeroepen. Ik werd als laatste afgeroepen en kon dus helemaal van buitenuit starten. Zo bleef ik uit het gedrum en kon ik makkelijk naar de kop van de wedstrijd duiken.
Ik had al in de mot dat de 2 koplopers aan het spelen waren met de benen en erg sterk waren. Ik zette me dan ook op de 2e rij. Hoewel ik de opdracht kreeg om in de binnenbaan te blijven kon ik hier mijn plaats niet opeisen. En toen ik dit wel deed vond ik de afstand naar de koplopers te groot, plus ging ik uit het ritme. Zo bleven we dus zij aan zij lopen als 3e en 4e, achter de koplopers die ook zij aan zij gingen. Het tempo zat er direct goed in, maar ik voelde mij comfortabel en had een mooi pas de eerste rondes. De eerste km kwamen we dan ook door in ongeveer 3:10 à 3:12. En volgden er in ons zog nog 2 lopers die aan de rekker gingen. In het 2e gedeelte zakte het tempo geen enkele fractie en plots brak het groepje uiteen. Het was een echte afvallingsrace ! De 2 koplopers gingen er direct vandoor en ook de nr 3 nam afstand. Ikzelf kon niet meer soepel lopen en moest beginnen werken. Ik viel dan ook wat alleen tussen en was een mikpunt voor mijn 2 achtervolgers. In het 3e gedeelte was het dan beginnen harken en in de laatste ronde ging ook nr 4 over me en ik zat zo dood dat ik niet meer kon reageren. Het was pompen en verzuipen, maar in de laatste rechte lijn kon ik mijn achterligger counteren en definitief doen breken en kwam zo als 5e op 12 over de streep in 10:00:56.
Conclusie : debuut die smaakt naar meer, maar ontgoocheld dat ik mijn 4e plaats - die ik grotendeels van de wedstrijd liep - niet kon verzilveren. Begin ging soepel en voelde goed, maar laatste 500 m ging niet meer. Ook die 57 honderste is jammer want 9:59:59 staat nu eenmaal mooier -)

Erna mocht ik in extremis ook nog het 4x400m team vervoegen. Het melkzuur was al wat verdwenen, maar eerlijk gezegd heb ik deze wedstrijd nooit beseft. Kort geschetst : wachten, plots die start, chaos, als 3e loper plots naar voren geduwd, krijg je een stok in je handen, tegen dat je beseft dat je aan het lopen bent ben je tot achter je oren verzuurd, moet je nog 200 meter lopen..., stok afgeven, je aan de kant smijten en denken : what the fuck was me dat ?

Op het eind van de dag werden we als team 7e op 12 op enkele luttele punten van de top 4. Met enkele zeer goede prestaties van mijn teammaats, maar vooral een super sfeer onder het team en de supporters ! Een Beverhout-uitstap om in te kaderen of te bekijken op tape, onder regie van Frank Couffez.

Volledige uitslag op
http://www.ackape.be/index.php/2013/06/beker-van-vlaanderen-masters-heren-09-06-2013-kapellen/




Leave a Reply.