Gisteren stond er een eerste test op het programma richting Nieuwpoort. Na Club-Zulte vertrok ik naar Aalter om daar nog de laatste wedstrijd van hun meeting mee te pikken. In Brugge had het rond de middag reeds goed gegoten en ook in Aalter was het herfstweer. Zwaar bewolkt en een strakke wind, meer dan duidelijk te zien aan de vlaggen. Gelukkig hielden we het zo goed als droog.
In tegenstelling tot Gent een kleinere wedstrijd en mindere bezetting. Op de 3000m was er maar 1 reeks en liepen de jun/sen/masters samen. Er stonden dan ook maar 7 lopers aan de start. Daaronder wel de toppers Simon de Vriendt en Bart Bleyaert, en daarnaast ook Sander (Avmo). Deze laatste kan ik zijn niveau inschatten door de crossen. Normaal sneller maar op het PK cross eindigde ik voor hem.
Doch aan de start hoorde ik deze 3 vermelde collega's spreken over een tijd van 9 minuten... Ik moet eerlijk toegeven dat ik me hierdoor wat liet intimideren en reeds voor de start een eenzame strijd zag aankomen. Na het startschot (ps : al heel wat minder nerveus dan in Gent !) kon ik aanpikken bij dit 3-tal. Al moest ik serieus bikkelen om mee te kunnen en zat eigenlijk al aan 110% te lopen. Toen de eerste halve ronde erop zat kwam hun 9 minuten terug in mijn hoofd en liet ik hen "wijselijk" gaan. Toch kon ik de eerste km afsluiten in 3:00 rond ! Nooit kon ik zo snel openen, maar vooral liep ik deze tijd met goede benen zonder in overdrive te gaan. De grootste opsteker achteraf. De posities lagen na deze opening al vast en ook Sander had reeds vooraan afgehaakt en liep een 7 tal seconden voor me (50 meter ?). Zelf liep ik deze ook helemaal los maar de strook naar de start was serieus windop en hier verloor ik echt wel tijd op mijn schema. Km 2 kon ik nog goed afwerken en met de wind mee kon ik mijn snelheid houden, maar wind op was het afzien en liep ik eigenlijk een soort van wegwedstrijd. Namelijk geen tempowissels die eigen zijn aan een pistewedstrijd. Tijdens de wedstrijd had ik dan ook nooit de ingeving om het gat toe te lopen met een versnelling (dikke fout om deze gok niet te maken...). Ik was echt totaal met mezelf bezig en mijn eigen rondes aan het aftellen. Bij het ingaan van de laatste ronde was deze afstand op mijn voorligger nog altijd exact 5 seconden.

Achteraf gezien liepen we dus 80% van de wedstrijd hetzelfde tempo, buiten de openingsronde. Jammer dat de kloof er was en we niet konden samenwerken. Hij finishte in 10:01 en ikzelf in 10:05:98. Dus geen PR, al was dit onmogelijk met deze wind en eenzame strijd, maar later zal misschien blijken dat dit een gemiste kans is. In tegenstelling tot Kapellen zat ik niet dood na de meet (in Kappelen stortte ik nog in !) en 's avonds deed ik nog een duurloop in mijn Beernem. Heb dus nooit in verzuring gelopen.
Volgende week in Nieuwpoort gaan alle puzzelstukken moeten samenvallen om onder die 10 minuten te duiken. Maar na Aalter vooral duidelijk dat ik de sleutel daarvoor zelf in handen heb tijdens de wedstrijd....



Leave a Reply.