Na een 3-tal weken terug een wedstrijd en voor een cross was het zelfs al een kleine 2 maand geleden. Een nieuwe start dus en voor mij op meerdere manieren. Mijn doelen voor 2013 wil ik ook in de praktijk omzetten en daarom bleef ik deze week gewoon doortrainen. Vorig jaar nam ik soms tot 2 à 3 dagen loop-vrijaf in aanloop van een wedstrijd. Zo kwam ik wel fris aan de start maar op langere termijn loonde dit niet. Vorige week met nieuwjaar klokte ik nog af op mijn gebruikelijke 50 km zoals afgelopen jaar, vandaag na de cross kwam ik uit op een weektotaal van 65 km. Zo wil ik stilletjesaan verder groeien om de motor groter te maken.
In Maldegem kwam ik dus aan de start met wat vraagtekens gezien deze andere aanpak, maar de benen vielen al bij al mee. Daarnaast was ook de vestimentaire keuze belangrijk vandaag omwille van de vriestemperaturen. Gezien ik soms op het werk bij -21° C goederen moet klaar zetten, geen gejank vandaag maar korte broek en zonder muts. Het parcours zelf in het plaatselijk park lag ook hard en snel beloopbaar. Bij de start wou ik me toch niet opblazen al zat ik na paar 100 meter toch op mijn gebruikelijke plaats. Ploegmakker Filip van Cauwenberghe kwam erna vrij vlug over me en nam me op sleeptouw. De eerste ronde ging zo vlug voorbij en liepen we eigenlijk tamelijk los. Enkel voor ons een groepje van een 4-tal waar we geleidelijk aan konden op jagen. In de 2e ronde kon ik ook overnemen en wat kopwerk doen. Het ambetante was echter het heuveltje waar ik iedere keer terrein verloor. Ik zette nochtans fors aan, spurtte de 15-tal meter lange bult op maar halfweg ging Filip iedere keer in een vaart me voorbij. En zo diende ik meerdere keren terug aan te zetten net zoals bij een keerpunt rond een boom op het eind van iedere ronde.
De 3e ronde gingen we beurtelings aan kop trekken en konden zo het groepje voor ons inhalen en definitief achter ons laten. Zelf had ik het gevoel dat Filip sterker was maar ik had het geluk dat er veel lange vlakke stroken inzaten waar ik de grote molen kon ronddraaien. Zo konden we elkaar er niet aflopen en bleef het hetzelfde verhaal in de laatste ronde. Toen met de aankomst in zicht we terug de 180° rond die boom moesten zette Filip erna vol aan en moest ik afhaken. Er kwam nog een junior tussen ons maar de masters kon ik afhouden. In de spurt blijf ik sowieso kansloos al zette ik vandaag toch weer een stap voorwaarts met een 16e plaats. En ondanks de concurrentie met de cross in Diksmuide was er toch een sterke masterspeleton in Maldegem aanwezig.
De nieuwe start goed kunnen doorstaan en een tevreden gevoel. Hopelijk kunnen we deze week verder vlot doortrainen richting de cross in Ieper volgende zondag.




Leave a Reply.