Eerst een woordje uitleg. Gezien ik mik op de crossen hoef ik niet meer te pieken op de 10km om mijn PR te verbeteren. Daarom zal ik deze zomer wat wedstrijden op de piste meepikken om de conditie en vooral de basissnelheid op te drijven. Daarnaast zou ik ook graag mijn tijd op de 3000m die ik in Kappelen liep verbeteren. Die 10:00:56 doet wat zeer aan de ogen en ik er zou graag 9:59 van maken...
Het pisteseizoen is natuurlijk al heel lang bezig en loopt eigenlijk wat op zijn eind. Ik denk dan ook dat er niemand nu nog gaat debuteren, buiten mezelf dus. Plus ben ik ook niet van het niveau om gans België te doorkruisen om 5 of 10 minuten te lopen. Dit in wedstrijden waar het tijdsschema vaak lang wordt uitgerokken. Daardoor kwam ik aan de start in het niet zo verre Gent op een meeting die deel uitmaakt van de Flanders Cup. Lees een beetje de Cross cup van de piste. Natuurlijk geen spek voor de bek van een debutant gelijk ik, maar ik kwam dan ook maar aan de bak in de laatste heat van het naprogramma.
Iets daarvoor had ik reeds genoten van de internationale en nationale toppers die er aanwezig waren. Grote ogen voor zo'n raspaardjes en zelfs de jongeren presteren daar sterk. Een gans andere wereld dan het stratenlopen maar mentaal ook pak zwaarder me dunkt.
Dan tijd voor mijn eigen start : de startprocedure en startschot verliepen weer in een roes. Dit gaat zo vlug dat je het amper beseft. De eerste ronde vormde zich nog een groot peloton waar ik mijn weg kon vinden in het midden van het pak. De snelheid lag hoog maar ik kon goed volgen zonder in het rood te gaan. De benen voelden goed bij het ingaan van de 2 ronde. Nu werd het pak op een lang lint getrokken en vielen er gaten. In loop van de 2e ronde kon ik een groot gat goed toelopen naar de top-5. Toen ik hier bij kwam bleef ik hangen maar op dit ogenblik kozen de anderen het hazepad. Ik bleef zitten in de rug van een Avmo-atleet en liet me in de 3e ronde meevoeren. Ondertussen moest ik reeds een tandje lager schakelen maar ik viel nog niet echt stil. Toch nam ik over van de Avmo-atleet omdat hij stil viel. Kort daarna werd ik echter ook voorbij gestoken door Kristof Desmet van ACG die erop en erover ging. Ik kon niet aanpikken en viel alleen. Normaal is Kristof een atleet van mijn niveau ongeveer, maar heeft al heel wat ervaring op de piste en hij liep vandaag zelfs een mooi PR denk ik. De laatste ronde kon ik mijn gewoon tempo handhaven al was mijn mond kurkdroog geworden. In laatste rcchte lijn kon ik niet meer echt aanzetten en zag de klok gaan van 4:37 naar 4:38 en 4:39 toen ik bij de meet kwam. Net toen ik over meet ging zag ik in een ooghoek hem nog verspringen naar 4:40... Merde was mijn eerste gedacht om weer hetzelfde tegen te komen als in Kappelen met mijn tijd. Moe maar al bij al tevreden bij mijn debuut, al moet er hier nog zeker rek op zitten.

Groot was echter mijn verbazing bij het thuiskomen toen ik de uitslag zag. Blijkbaar kreeg ik 4:46 achter mijn naam en de Avmo-atleet 4:40. De laatste 2 ronden liep ik wel in een roes en kan me de wedstrijdsituatie niet meer 100% herinneren maar het zou me verbazen moest Avmo-atleet Jonas Steyaert me nog gecounterd hebben. Plus ik de tijd zag verder lopen op de klok en ze zeker niet stil stond voor een atleet voor me. Veel vragen en twijfels want met 4:46 zou ik echt ontgoocheld zijn. Heb al wat mails verstuurd voor uitleg en indien iemand meer weet, graag een seintje, thanx.




Leave a Reply.