Vorig jaar had ik gekozen om het seizoen af te trappen met de Corrida van 't sas in Bredene, maar dit jaar wou ik wat extra kilometers lopen als training. De keuze was gevallen op de HM in Cadzand, een zware wedstrijd over strand en duinen.
De afgelopen weken een paar lange duurlopen kunnen afmalen, waardoor ik met een goed gevoel (doch de nodige wedstrijdstress) richting Zeeland vertrok.  Om 11u30 werd de start gegeven voor een groep van een goeie 400 lopers. Ik wou mezelf niet verbranden en startte redelijk achteraan en kwam de plaatselijke ronde van 5 km binnen aan een rustige 21:50. Tot nu toe viel het parcours nog mee, maar via een steile trap werden we het strand opgestuurd en kon het beginnen. Hier hadden we felle wind in de rug en vond ik m'n geliefkoosde parcours : rechtdoor en de grote molen boven halen. We werden enkel opgehouden door de houten palen die dienst doen als golfbrekers. Stoppen, je proberen niet teveel te schaven, terug optrekken. Toch kon ik hier de ene na de andere loper inhalen en achter me laten.

Toen we rond 13 km het strand moesten verlaten had ik nog steeds een heel goed gevoel. Ondertussen hadden we echter ook het keerpunt bereikt in de wedstrijd en kregen we voor de resterende km's de wind pal in het gezicht. En kan je verzekeren, er was wind genoeg. Gelukkig kon ik me bij een klein groepje aansluiten en het tempo zakte niet al te veel. Ik kon zelfs af en toe een deel van het kopwerk doen op de dijk tegen de wind in. Maar toen kwam km 18... Waar we tot nu toe een redelijk vlak parcours hadden zat de venijn in de staart. We bereikten het hoogste punt van het parcours in de duinen, een betonnen weg dat iedere meter op en neer ging en waar de wind je echt tegen hield.  Totaal geen man met de hamer en indien parcours vlak was geblven ging ik mooi kunnen uitlopen, maar vanaf nu was het harken. En er kwam geen eind aan, waardoor ik nog enkele plaatsen verloor en eindigde in 1:36:51.

Al bij al matig positief omdat het langere werk me meer begint te liggen en ik hierdoor hopelijk de vruchten plukt op 10km wedstrijden. 
Tot slot nog een chapeau voor de mooie wedstrijd en z'n organisatie : door lopers - voor lopers. Meer moet dat niet zijn.

Volgende wedstrijd : 20 februari in Ursel



Leave a Reply.