Januari

Vanaf nieuwjaarsdag kon ik de trainingen goed oppikken en volgde in Deinze een eerste test. In de vrieskou nam ik een snelle start maar blies mezelf volledig op waardoor ik na 2 km stil stond. Gelukkig had ik gekozen voor de kortste afstand en liep na een goeie 3.6 km als winnaar over de eindmeet. Al stelde dat na zo'n wedstrijd niet veel voor.

Februari

Maand na mijn eerste wedstrijd volgde in Ursel een grotere test. Hoewel ik grotendeels van wedstrijd alleen liep kon ik beschikken over goede benen en werd mooi 2e met een goed gemiddelde voor deze periode in het seizoen. Hier haalde ik wel voldoening uit de prestatie. Daardoor stond ik dan ook met grotere verwachtingen aan de start in Kortemark. Doch nam ik terug een te snelle start in deze sterk bezette wedstrijd over 5 km. Naar einde van de rit terug het nodige verval en plaatsen verlies, maar herinner me vooral dat ik met triathlon-talent Sophie de Groote over de meet kwam.

Maart

De jaarlijkse afspraak op de Kasseiloop in Eernegem. Terug gekozen voor de korte afstand en hier kon ik mee de wedstrijd maken. Naar het einde toe toch te weinig snelheid om het af te maken, maar kon toch op het podium staan. Op waarde van dat moment geklopt en goede afspiegeling van de vorm. In Damme vond ik dan weer mijn favoriete parcours en afstand. Ik nam er een goede start en kon de eerste dame in m'n eentje 3/4 van de wedstrijd op sleeptouw nemen. Naar de einde toe terug de gekende inzinking (lees : niet sterk genoeg) waardoor ik mijn goede prestatie niet kon verzilveren. Toch net boven de 16km/u kunnen eindigen.

April

In Oostrozebeke trof ik terug een gekend parcours met een zware strook en de nodige wind. Ik deelde deze keer mijn wedstrijd goed in en maakte er samen met Nico Recour een goede wedstrijd van. Het 10 km punt kwam ik door onder de 37 minuten wat onder deze omstandigheden terug een bevestiging was van de stijgende vorm. Eén van de betere wedstrijden van het seizoen. Iets later in Torhout wou ik dan ook de puntjes op de i zetten. Toch kon ik de wedstrijd niet onder ideale omstandigheden lopen (herstweer + ganse tijd alleen strijden) waardoor ik rond km 8 terug kopje onder dreigde te gaan. De ultieme poging om onder de 37 minuten strandde op een luttele 3 seconden. Positieve was dat ik terug blijk gaf om onder alle omstandigheden boven de 16km/u te kunnen lopen.

Mei

Aan Dwars door Brugge kon ik via mijn vrouw haar werk deelnemen. Hoewel dit een halve thuismatch is spreek het parcours met echt niet aan (teveel draaien en keren, kasseien, ...). Ter compensatie gekozen voor de 5 km maar dit ging ook niet echt vlot. Kon net onder de 17km/u eindigen maar nog steeds niet verzoend met het parcours. Gezien het gebrek aan veel wedstrijden in mei in de buurt belandde ik op een vrijdagavond in het nabij gelegen Maria-Aalter. Zonder veel verwachtingen aan de start in deze kleine wedstrijd, maar tot mijn grote verbazing liep ik er mijn beste wedstrijd van het seizoen. Iedere ronde een grote lus wat op mijn maat geschreven stond en ik kon er volgens mn GPS eindigen aan 16.4km/u en een 4e plaats achter een Bevehout-drietal. Out of the blue (qua wedstrijd niet qua vorm) een prima resultaat.

Juni

In Tielt nogmaals een klassieker in het Molanlandcriterium maar terug op een nieuw parcours. Deze keer wel met ambitie aan de start en kon deze toch waarmaken. Mijn gekende dip naar het einde toe kon ik op karakter overbruggen en kwam samen met Ria Thienpont over de streep. Nogmaals een blijk van de goede vorm en progressie. Dit laatste wou ik dan ook op de Nacht van Vlaanderen in Torhout verzilveren vooraleer op reis te vertrekken. Tot nu toe ging het wedstrijd na wedstrijd in stijgende lijn en de ambitie en wil om de 37 minuten te breken was dan ook heel groot. De vorm was er zeker om dit te doen maar de wedstrijd werd een fiasco. Een behoorlijk snelle start maar km na km voelde ik de benen leeglopen. Ik bleef dan ook ver boven de tijden die ik reeds liep in 2012. Kort na aakomst kreeg ik de buikgriep wat misschien deels van verklaring was. De ontgoocheling maakte het er niet minder op en was achteraf gezien keerpunt in de prestaties van 2012.



Leave a Reply.