Juli

Na de NVV in Torhout was duidelijk dat het vat af was. Twee weken vlogen mn loopschoenen op stal en 3 kg later kon ik beginnen aan de nieuwe opbouw. Door voorafgaande redenen ging dit niet van harte, waardoor ik mijn eerste wedstrijd pas laat in de maand liep. In Bekegem liep ik een zware wedstrijd vooral op trainingsmodus en kon het vooral beschouwen als een nieuwe start.

Augustus

Begin van de maand liep ik voor de 3e keer de Shoppingloop in Oostkamp. De trainingen stonden al verder en ik wou vooral zien hoever ik ondertussen stond in vergelijking met de lente (oa Damme en Oostrozebeke). Na een heel vlugge start kreeg ik zowel fysiek als mentaal mijn klop en dacht zelfs even aan uitstappen. Toch kunnen doorzetten en eindigen in zelfde tijd als in Damme. Onverhoopt na zo'n wedstrijd en toch teken dat ik ondanks mindere conditie een stap vooruit had gezet.
In augustus liep ik amper 2 wedstrijden en in Wingene vond ik er vooral een zware wedstrijd door de felle stormwind. Het nieuwe parcours maakte veel goed en na fel bevochten strijd tegen de elementen kon ik verder timmeren aan de weg vooruit.

September

De weinige wedstrijden tot nu toe hadden ook hun redenen door de voorbereiding op de halve marathon in Nieuwpoort. Ik zat effe met de gedachten om een halve te lopen in Rijsel (FR), maar voorkoos dan uiteindelijk die in mijn geboortestreek. Ik wou vooral een flinke scheut van mijn PR halen daar ik weinig halve marathons loop. De vele trainingen zorgden ervoor dat ik scherp en in vorm aan de start kwam. Die dag kregen we echter af te rekenen met tropische temperaturen en zo'n lange wedstrijden zijn voor mij sowieso al lastig. Het werd dus opnieuw een calvarietocht op het einde met andermaal een stop- en wandelpauze. De PR was er maar ook de nieuwe ontgoocheling.
Daarom wou ik week erop in Dwars door St-Kruis vooral genieten en vooral eens een wedstrijd in schoonheid eindigen. De start was dan ook heel behouden en ook in de 2e ronde liep ik onder mijn normale snelheid. Daardoor kon ik in de laatste ronde nog versnellen en met goed gevoel de eindstreep halen. Zo kon ik het wegseizoen toch met redelijk gevoel verlaten.

Oktober

Het werd dus tijd voor verandering en de eerste stap was me aansluiten bij Beverhout Beernem. Gezien ik begin juli mijn groot loopverlof had genomen bleef ik doortrainen na Sint-Kruis en zo stond ik aan de start van mijn eerste Beho-wedstrijd met een goede basisconditie. Ik liep er naar het podium bij de masters en zo kon ik in een gezellige sfeer een mooie vuurdoop maken.

November

Nu werd het menens met de crossen en werden voor het eerst de spikes aangetrokken. Deze waren dan ook nodig op het modderachtige parcours in het nabij gelegen Maria-Aalter. Ik liep er grotendeels van de wedstrijd als eerste Beverhouter bij de masters, maar werd in de eindsprint geklopt door Filip en Niels. De gebruikelijke inzinking op het eind had ik dus blijkbaar ook meegenomen naar het veld. Maar achteraf gezien toch mooi debuut in deze nieuwe discipline.
Week erna aan de start in Deinze waar we door de heuveltjes en selectief parcours een ander wedstrijdbeeld kregen. Mijn (te) felle start werd vlug gecounterd maar toch kon ik de wedstrijd uitlopen zonder veel verval qua tijd en plaatsen.
De kroon op het werk moest dus komen in de Crosscup te Roeselare. Ik keek er mijn ogen uit naar de nationale top bij de seniors. Zelf liep ik een degelijke wedstrijd en ook door het parcours en stijgende vormcurve een snellere wedstrijd dan in Maria-Aalter en Deinze. Ik bevestigde er mijn plaats binnen het peleton en kon zo een mooi hoofdstuk aflsluiten.

December

Na de crossen was het tijd om even gas terug te nemen qua wedstrijden. Weekje actieve rust kon er ook nog bij om erna terug op te bouwen. Mede door een week verlof in de examenperiode kon ik mijn trainingskm's opdrijven en terug opbouwen. Om het ritme te breken koos ik na een maand terug voor een wedstrijd en deze keer op de weg. Bij de eerste editie in St-jan Wingene kon ik in de gietende regen mijn progressie iets waarmaken en op deze 10 km wedstrijd mijn PR nog ultiem naar 36:43 brengen.
Eind goed, al goed op deze manier - na een regelmatig jaar 2012 met als bevestiging een 16km/u loper te zijn , maar die echte uitschieters op de momenten van de waarheid bleven uit.




Leave a Reply.