Een maand na de Crosscup in Roeselare stond ik terug aan de start van een wedstrijd. Plus om nog meer in detail te gaan was het geleden van midden september dat ik mn schoenen aandbond voor een wegwedstrijd. Het was dan ook een groot vraagteken wat ik kon brengen in het gehucht hier paar km's vandaan. Na Roeselare nam ik een week rust, daarna werd in een week congé het km-aantal van gewoonlijk verdubbeld. Duurlopen van boven de 20 km moet ik nog onder de knie krijgen. Afgelopen week dan weer wat rustiger waardoor ik toch met frisse benen richting deze wedstrijd ging.
Hoewel het amper een handvol minuten rijden is van mn woonplaats mocht ik toch ferm zoeken naar deze deelgemeente waar men voor het eerst een wedstrijd organiseerde. Tussen de velden in een kerktoren zoeken en volgen was het devies. Daar aangekomen was er inderdaad niet meer dan de gekende 2 cafés, een kerk en een parochiezaal. Net zoals de afgelopen weken en maanden was het ondertussen onophoudelijk aan het regenen, zelfs gieten. Gelukkig kon ik mn wagen zetten op 10 meter van de startlijn waardoor ik tot 1 minuut voor het startschot kon schuilen...
Aan de start stonden oa club-genoot Filip Van Cauwenberghe en kersverse club-makker Nico Recour. Die net als ik de stap maakte na clubloos te hebben gelopen. Met deze 2 sterke lopers konden we een groepje vormen met ook Charline Vanneste. De eerste van drie grote rondes, in een typisch Molenlandwedstrijd van boerderij naar boerderij in een grote lus, kon ik goed verteren. De start was me niet te snel en zat direct in het goede ritme. Het groepje bleef dan ook mooi tesamen. In de tweede ronde begonnen Filip en Nico te pushen maar ik liep eerder het ritme van dame Charline waardoor ik meerdere tussensprinten moest plaatsen om niet helemaal af te haken. Ik kwam wel iedere keer terug zonder echt in het rood te gaan, maar voelde gewoon dat hun snelheid te hoog lag en ik niet kon bijbenen. Het was dan ook meer aanklampen.
Op het einde van ronde 2 plaatse Charline haar eindsprint daar zij maar 2 rondes diende te lopen. HIerdoor onstond er achter een gaatje samen met Filip en Nico, en zo moest ik definitief lossen. Want zij liepen een sterke wedstrijd en zijn nog een maat te groot voor mij. Ik kwam nog samen met een andere loper maar de laatste ronde diende ik vooral alleen af te werken. In mn km-tijden bleek dan ook dat ik weer tot km 8 gelijkmatige tussentijden had met amper verschil, maar in km 9 en 10 een tien seconden moest toegeven... as usual.
Ik eindigde de wedstrijd van 9.96 km volgens mn GPS in 36:52, goed voor 16.3 km/u. Beter dan mn PR in Torhout, maar minder dan mn tussentijd PR's van bijvoorbeeld Aalter. Qua volume kom ik nog steeds te kort om die laatste km's deftig af te werken. Waardoor we meteen doel 1 van 2013 kennen...
Deze wedstrijd was alvast geslaagd ondanks de gietende regen voor/tijdens/na de wedstrijd, en we konden zelfs lezen dat ze volgend jaar wordt opgenomen in het Molenlandcriterium.



Leave a Reply.