De eerste grote wedstrijd van het jaar stond op het programma. Vorig jaar liep ik in Kortemark de 20 km, maar nadat ik toen ook reeds de halve marathon van Cadzand liep vond ik het verval en het gebrek aan snelheid in de maand maart te groot. Daarom bouw ik dit jaar via kortere wedstrijden de vorm op richting eerste doel : Damme-Brugge-Damme 10 km.

Na goede repetities in Deinze en Ursel stond ik met vertrouwen aan de start. In Deinze liep ik mezelf in het rood waardoor het verval na 2 km veel te groot was. In Ursel daarentegen liep ik achteraf gezien de perfecte wedstrijd : rustige start, via versnellingen naar voren en dan via 'grote foulé' de snelheid behouden. In Kortemark wou ik dus absoluut het scenario van Deinze vermijden. Laat ons met de deur in huis vallen : dit is niet echt gelukt...
Voor de top-10 stonden er mooie prijzen te wachten en ook de club AVR was sterk vertegenwoordigd waardoor ik dus heel sterke bezetting aan de start stond.  Na de opwarming voelden de benen goed en bij de start was ik goed weg. De eerste 600 meter zijn echter een afzink richting centrum waardoor ik toch diep aan het gaan was ondanks dat ik pas in 30ste positie liep. Tja, wat moet je dan doen... Nog verder laten uitzakken of doorzetten. Laatste keuze dus gemaakt en eerste kilometer kwam ik door in 3:06. Een absoluut PR in een wedstrijd maar dus ook veel te snel. Daarna kwam echter een redelijk geaccidenteerd parcours met trottoirs op en af, stukken door gras om hoeken af te steken, deels grintweg, etc.  Een heel snel parcours was hier dus duidelijk niet aan de orde.  Ik kon mijn plaats verzekeren rond positie 20 en bleef na 2 km op een 10-tal meter hangen van een heel sterk groepje. Dit kon ik vasthouden tot na km 4, maar laatste lijn was terug flink vals plat en kon ik niet meer aanzetten.  Ik eindigde de 5 km (op de kop 5 km volgens Garmin) na 17:37. Qua tijd had ik gedroomd van iets lager te zitten in de 17 minuten, maar met gemiddelde snelheid boven de 17km/u mag ik achteraf niet klagen. Kilometertijden waren 3:06/3:29/3:39/3:37/3:37.

Toch heb ik een onvoldaan gevoel omdat ik nergens mijn grote foulé kon bovenhalen en mijn vooropgestelde tactiek er totaal niet uit kwam. Nu
3 weken flink doortrainen richting laatste test Eernegem om dan in Damme er echt te staan.
vincent
2/27/2012 02:28:15 am

proficiat, schitterende tijd, zeker op een niet te snel parcours.
Geef er nog maar een lap op de volgende 3 weken!

Reply
Steven
2/27/2012 06:14:53 am

Merci Veine ! 't motiveert me. btw Run & Bike ze.

Reply



Leave a Reply.