Vanavond stond ik aan de start op de piste in Nieuwpoort voor een laatste poging om mijn 3000m te verbeteren. De vorm zit goed en ik had goed afgebouwd richting deze race. Gezien had een alles-of-niets race was moest alles natuurlijk meezitten. Samen met mijn vader vertrokken en zo kon ik mijn spullen gerust achter laten. Het had reeds de ganse dag geregend en bij aankomst zagen we toch kleine plassen op de piste (belangrijk feit later in deze blog). De opwarming ging goed en we stonden met welgeteld 5 man aan de start. Daaronder een vlugge junior van MACW en ook marathonloper Steven Broucke wiens uitslagen ik ook ken van menige wedstrijd in W-VL. Kans was dus groot op terug een eenzame strijd zoals in Aalter.

Zenuwen waren er deze keer terug niet maar echt ontspannen kan ik het toch ook niet noemen. Na het startschot zet ik aan ... en glij uit ! Plat op de buik, zonder zeveren. Je moet namelijk weten dat ik lichte wedstrijdschoenen loop, maar niet op spikes gezien de grotere kans op blessures. Echter met deze kletsnatte piste had ik dus geen enkele grip. Beste van al was dat ik tijdens opwarming nog zeg tegen mijn vader dat het een schaatsbaan was. Nu ja, geen andere optie dan rechtkrabbelen en achtervolging opzetten. Gelukkig kon ik bij het uitkomen van de bocht reeds aansluiten bij de kop van de wedstrijd. Daar nam Steven Broucke het commando van bij de start met Lennert (macw) in zijn spoor. Deze junior ging er halfweg wedstrijd simpel van onder muizen na één versnelling. Ik kon gelukkig aanhaken bij Steven tot halfweg koers. Ondertussen waren we de eerste km doorgekomen in 3:08. Flink trager dan in Aalter en iets sneller dan in Kappelen.
Tot 3 rondes voor het einde zat ik op schema voor 9:50 (waar ik de tussentijden had van opgezocht), maar erna moest ik afhaken. Versnellen kon niet meer, enkel nog standhouden en dit voor de laatste km. Breken deed ik echter niet en kon het verval beperken. Ik liep de wedstrijd uit in 9:54:42 en daarmee had ik mijn doel bereikt ! Onder de 10 minuten duiken. Erna toch effe bekomen want was terug van de kaart.

Conclusie : absoluut tevreden om mijn doel te bereiken. Was het perfecte race ? Zeker niet. Valpartij speelde me natuurlijk parten en ook tijdens de race had ik minder grip en verloor hier waarschijnlijk wat tijd. Gelukkig was er geen wind en kon ik toch aanhaken bij Steven Broucke. Nu stilletjesaan terug wat volume trainen richting winter.



Leave a Reply.