Op vrijdagavond stond ik terug aan de start in de naburige gemeente Oostkamp. Deze keer met minder stress dan in Torhout, want had er geen benul van wat ik kan brengen. Na mijn verlof hield ik het de trainingen vooral op duurloop en tempotrainingen. Het kortere werk en intervals is al een tijd terug.
In Oostkamp krijgen we dan weer net een typische stadsomloop onder de voeten met veel draaien en keren. Iets wat me sowieso niet ligt en al zeker niet als het net voor de start begon te regenen. Na het startschot was ik goed weg en kon in de buurt van Ria Thienpont lopen. Na de eerste bocht ondervond ik reeds dat ik moeite had om niet weg te glijden en iedere keer een meter moest dichtlopen. Vanaf de eerste km was het dus al pompen en zo overdreven snel waren de eerste km-tijden niet (3:24, 3:32, 3:34). Het voordeel had ik wel om het parcours te kennen waardoor ik er het mentaal minder moeiljk mee had. Bij ingaan van de 2e ronde had ik Thienpont en Meulebrouck reeds moeten laten gaan en kwam er ook al een andere loper over me. Ik begon nu echt het gebrek aan snelheid en interval te ervaren en begon meer terrein te verliezen. De tweede rond ging dan ook om in 3:44, 3:45, 3:52. Gelukkig ging de tijd nog vlug vooruit maar ondertussen had ik al door dat een uitstekende tijd er niet ging komen. Zeker toen ik in km 7 helemaal de goesting verloor en voor het eerst in een wedstrijd de gedachte had om uit de wedstrijd te stappen. Ik had mel al overscheiden van het parcours en liep op het trottoir aan een laag tempo. Toen plots de hemelsluizen pas helemaal open gingen. Het was in ieder geval de 'druppel' teveel en uit pure frustratie, stopte ik niet, maar ging ik terug versnellen. De laatste ronde was ondertussen halfweg en ik verloor geen terrein meer. Bij het uitkomen aan de finishzone zag ik de klok net als vorig jaar op 34:21 staan. En kon ik er nog eens alles uithalen in de laatste lus en km. Dan moet ik er wel bij vertellen dat ik reeds door meerdere lopers was ingehaald ! In laatste km kon ik wel standhouden en finishen in 37:28. Beter als vorig jaar in zomertoestanden en dezelfde tijd als in Damme begin dit jaar, waardoor ik (gelukkig) toch weer aan 16km/u gemiddeld heb gelopen. Faire tijd na zo'n wedstrijd en hopelijk brengt het me iets op in september op de halve. Want ik merk vooral dat ik snedigheid van het kortere werk tekort kom. Maar das voor oktober en later.




Leave a Reply.