Afgelopen zaterdag stond ik aan de start in Wingene met 2 doelen. Ten eerste om punten te pakken voor het Molenlandcriterium zodat ik in december daar niet meer moet voor lopen. En het tweede doel was om er een progressieve training van te maken. Mijn laatste wegwedstrijd was namelijk reeds 2 maand geleden (NVV) en na mijn verlof deed ik nog geen langere duurlopen dan 10km. Dan zou het ook totaal onlogisch zijn om in deze wedstrijd vollen bak te gaan, want dan zou ik garantie sneuvelen in de laatste ronde. Ik ken deze nieuwe omloop al van vorig jaar en weet dat het geen makkelijke wedstrijd is.
Nu hoe start je zo'n progressieve trainingswedstrijd ? Indien te traag loop je een belachelijk klassement, indien te vlug val je misschien toch nog stil waardoor er just niks progressiefs aan is. Het was dus zoeken naar de guldenmiddenweg en die dacht ik te vinden bij ploegmakker Winny. Iemand die veel lange afstanden loopt en gelijkmatig loopt. Samen onderweg want de gaten tussen de deelnemers waren vrij groot. Het tempo lag me goed als start van de wedstrijd. Op het eind van de eerste van 3 rondes plaatste ik een versnelling richting andere groep. Km-tijden van 4:50/4:55 gingen plots naar 3:38/3:39, toch kon ik deze makkelijk verteren. Ik wou namelijk absoluut aansluiten bij het voorliggend groepje van 4 voor de wind-op-kop zone in begin 2e ronde. Dit lukte vrij vlug en ik kon een paar honderd meter aan de staart recuperen. Daarna nam ik het commando en ploeggenote Gwendolyn mee. In loop van de 2e ronde moest iedereen bij ons afhaken en haalden we nog enkele lopers terug. Het tempo verzwakte niet en ik voelde me nog steeds goed bij dit hoger tempo.
Bij het ingaan van de laatste ronde kreeg Gwendolyn wat last en we naderden terug de zware strook. Gezien we geen mikpunt hadden was het zinloos om deze strook elk voor zich te nemen. Toch hield ik me aan mijn doel en ging langzaam aan versnellen zonder te demareren. Eens de strook voorbij ging ik voor de laatste 2.5 km richting km-tijden van 3:40. Toch had ik effe schrik om te vroeg aan te zetten maar kon echter volhouden tot op de eindmeet. Niemand kwam terug op mij in deze wedstrijd, maar op het eind kon ik ook niemand meer te grazen nemen.
Achteraf gezien een heel goede training. Ik voel me fit en in vorm en goed in mijn vel. Toch heb ik nog maar weken van 50 km achter de rug en afgelopen week zelfs enkel wedstrijdkm's (Nwp en Wingene). Nu km's opdrijven en erna ook 2x een halve marathon. Daarna hoop ik ook terug richting wedstrijdgewicht te gaan en zo bouwen we stilletjesaan verder. Komt goed !




Leave a Reply.